Puls Žwiata
Žroda, 26 wrzeÂnia 2018www.puls-swiata.pl
Puls Žwiata


RAPORT: Birma

UCHOD┼╣CY W POLSCE

NORYLSK: Miasto-widmo

KINO AFGANISTANU

Cenzura Internetu w Chinach

Mały Tybet w Nepalu

ARGENTYNA: Okruchy dyktatury

Strefa Kultury:
Literatura

Teatr

Kino

Muzyka

Wystawa

Kanon

BIBLIOTEKA:
LINKI

KSIĄŻKI

DOKUMENTY

GALERIA FOTO

 
ZALOGUJ

STREFA KULTURY - Wystawa

Sebastião Salgado w Yours Gallery
Sebastião Salgado w Yours Gallery 1
Kopalnia w Serra Palada w Brazylii, 1986 r.
Sebastião Salgado w Yours Gallery 2
Dworzec kolejowy w Bombaju, 1995 r. Codziennie dociera na t─Ö stacj─Ö kilka milion├│w os├│b.
Do po┼éowy grudnia trwa─ç b─Ödzie wystawa s┼éynnego brazylijskiego tw├│rcy w warszawskiej Yours Gallery. W ramach ekspozycji b─Ödzie mo┼╝na zobaczy─ç wyb├│r fotografii z dw├│ch – najs┼éynniejszych chyba – cykli Salgado. „Workers”, czyli Robotnicy to cykl po┼Ťwi─Öcony odchodz─ůcej w przesz┼éo┼Ť─ç – przynajmniej wed┼éug autora zdj─Ö─ç – grupie fizycznych robotnik├│w, zast─Öpowanej przez nowoczesne maszyny i technologie. „Exodus” to z kolei dokumentacja najwi─Ökszych migracji ko┼äca XX wieku, spowodowanych zar├│wno przyczynami ekonomicznymi czy spo┼éecznymi, jak i wojn─ů.

Robotnicy byli ju┼╝ prezentowani w Polsce kilka lat temu. Salgado rozpocz─ů┼é realizacj─Ö tego cyklu w po┼éowie lat 80. Wi─Ökszo┼Ť─ç fotografii zosta┼éa zrobiona w Brazylii (na uwag─Ö zas┼éuguj─ů zw┼éaszcza sceny z kopalni z┼éota Serra Pelada) lecz autor zje┼║dzi┼é w poszukiwaniu temat├│w r├│wnie┼╝ Azj─Ö Po┼éudniowo-Wschodni─ů, Indie i Bliski Wsch├│d. Rezultatem jest porywaj─ůcy cykl zdj─Ö─ç, b─Öd─ůcy zarazem zapisem odchodz─ůcego w niepami─Ö─ç – malowniczego, jak udowadnia Salgado, ale i pe┼énego dramat├│w – ┼Ťwiata.


Jest to r├│wnie┼╝ swoisty manifest ┼Ťwiatopogl─ůdowy. Salgado nie unika swoich lewicowych przekona┼ä, ani te┼╝ prze┼Ťwiadczenia o ekonomicznych przyczynach zachodz─ůcych na ┼Ťwiecie proces├│w i wydarze┼ä. Wszystko, u swej praprzyczyny, sprowadza si─Ö do ekonomii i gospodarki – wydaje si─Ö m├│wi─ç Salgado. Na tych samych fundamentach zbudowana jest filozofia cyklu Exodus (powstawa┼é w drugiej po┼éowie lat 90.) – cho─ç z pozoru wydawa┼éoby si─Ö, ┼╝e te fotografie dokumentuj─ů nie tylko migracje za prac─ů, ale i ucieczki przed wojn─ů. Ale i wojna jest przed┼éu┼╝eniem polityki gospodarczej – twierdzi tw├│rca. I oczywi┼Ťcie, mo┼╝na z nim polemizowa─ç – bo je┼╝eli niew─ůtpliwie ┼║r├│d┼éem i “akumulatorem” wojny domowej w Angoli s─ů z┼éo┼╝a surowcowe, je┼╝eli za przyczyn─Ö rozpadu Jugos┼éawii mo┼╝na uzna─ç kryzys gospodarczy, kt├│ry sprzyja┼é i po cz─Ö┼Ťci wp┼éywa┼é na ekspansj─Ö nacjonalizm├│w, to gdzie doszukiwa─ç si─Ö ekonomicznych ┼║r├│de┼é wojny w Afganistanie? Akademickie to rozwa┼╝ania i tak naprawd─Ö w obliczu dzie┼é Salgado, poniek─ůd zb─Ödne.


Sebastião Salgado urodzi┼é si─Ö w Aimores, w brazylijskim stanie Minas Gerais – dlatego te┼╝ wiele jego zdj─Ö─ç pochodzi w┼éa┼Ťnie z tego kraju (mimo, i┼╝ od lat Salgado mieszka w Pary┼╝u). Dosy─ç p├│┼║no zainteresowa┼é si─Ö fotografi─ů – dobiegaj─ůc trzydziestki, podczas s┼éu┼╝bowej podr├│┼╝y do Afryki, wstrz─ů┼Ťni─Öty zobaczonymi tam scenami, zacz─ů┼é je dokumentowa─ç. Wkr├│tce porzuci┼é posad─Ö ekonomisty, od 1975 r. fotografowa┼é dla agencji Gamma, a od 1979 r. dla Magnum. W latach 90. za┼éo┼╝y┼é w┼éasn─ů, Amazonas.


Wystawaw Yours Gallery obj─Ö┼éa kilkadziesi─ůt prac z obu cykli. Poza kilkoma wyj─ůtkami, wypada ┼Ťrednio jedno zdj─Öcie z ka┼╝dego odwiedzonego przez Brazylijczyka miejsca. Niestety, na wi─Öcej nie starczy┼éo miejsca – wi─Öc kilka s┼é├│w nale┼╝y si─Ö pracom, kt├│rych na wystawie nie zobaczymy, zw┼éaszcza z cyklu Exodus. Tu przede wszystkim nale┼╝a┼éoby wymieni─ç niesamowit─ů dokumentacj─Ö masowych wyjazd├│w radzieckich (w┼éa┼Ťciwie ju┼╝ – rosyjskich) ┼╗yd├│w, kt├│rzy w po┼éowie lat 90. przenosili si─Ö do Stan├│w Zjednoczonych, g┼é├│wnie Nowego Jorku, oraz Izraela. Salgado skojarzy┼é sceny, kt├│rych by┼é ┼Ťwiadkiem, z XIX-wiecznymi i pochodz─ůcymi z pierwszej po┼éowy XX w. obrazami migracji do Nowego ┼Üwiata – i w taki te┼╝ spos├│b wystylizowa┼é te fotografie. Nie zobaczymy r├│wnie┼╝ zdj─Ö─ç, kt├│re autor zrobi┼é uciekaj─ůcym z Krajiny w 1995 r. Serbom, a te w uderzaj─ůcy spos├│b utrwali┼éy banalne z pozoru obiekty (traktory czy przykrywaj─ůce je plandeki), nadaj─ůc im cech malarstwa... Nie znajdziemy tu r├│wnie┼╝ zdj─Ö─ç z Angoli czy Indonezji.


Ale nie powinni┼Ťmy narzeka─ç. Po tym jak kilka lat temu mieli┼Ťmy okazj─Ö ogl─ůda─ç Robotnik├│w o Salgado w┼éa┼Ťciwie ucich┼éo, mimo i┼╝ tw├│rca ten pozostaje niezmiennie popularny na Zachodzie i jest ju┼╝ klasykiem fotografii. Nikt nie pokusi┼é si─Ö o wydanie albumu, cho─çby z wyborem jego zdj─Ö─ç, a tylko nieliczne egzemplarze jego album├│w trafi┼éy do angloj─Özycznych ksi─Ögarni. Dlatego ekspozycja w Yours Gallery nie powinna przej┼Ť─ç bez echa. Pami─ůtk─ů po niej pozostanie trzecie wydanie magazynu “Yours Gallery Portfolio”, na szcz─Ö┼Ťcie og├│lnie dost─Öpnego w sprzeda┼╝y w wi─Ökszych salonach prasowych. Warto si─Ö pokusi─ç przynajmniej o przejrzenie tego wydawnictwa.


60-letni dzi┼Ť Salgado zapowiada zreszt─ů koniec aktywnej pracy fotoreporterskiej. Obecnie realizuje ostatni ze swoich cykli, kt├│ry ma by─ç po┼Ťwi─Öcony ostatnim dziewiczym miejscom na Ziemi, ostatnim, jakie cz┼éowiek mo┼╝e jeszcze zniszczy─ç.


Dla wielu krytyk├│w fotografie Salgado stanowi─ů trudny orzech do zgryzienia, wr─Öcz zas┼éuguj─ů na miano kontrowersyjnych. Dlaczego? Ot├│┼╝, wywo┼éuj─ů one zachwyt. Zachwyt, kt├│ry z drugiej strony natychmiast powoduje wyrzuty sumienia, gdy┼╝ dramaty zarejestrowane obiektywem Brazylijczyka s─ů przecie┼╝ prawdziwe, dotykalne, o kt├│rych mo┼╝emy pos┼éucha─ç w wieczornych serwisach informacyjnych... Jak pogodzi─ç te uczucia?


“Moje zdj─Öcia s─ů wykorzystywane przez organizacje humanitarne. ┼Üci┼Ťle wsp├│┼épracuj─Ö z M├ędecins sans frontières, M├ędecins du monde, Save the children, UNICEF i innymi. Wiem, ┼╝e te fotografie poruszaj─ů ludzi, kt├│rzy s─ů wra┼╝liwi na problemy spo┼éeczne. Prawdopodobnie mog─ů poruszy─ç nawet osoby, kt├│re normalnie nie wspar┼éyby organizacji humanitarnych. Oczywi┼Ťcie trafiaj─ů te┼╝ do muze├│w i galerii, ale czy to znaczy, ┼╝e przez to trac─ů swoje przes┼éanie?


A czy zdj─Öcia s─ů zbyt ┼éadne? C├│┼╝… Fotografia jest pewnym pismem i ka┼╝dy ma sw├│j styl. Pochodz─Ö z kraju, w kt├│rym ┼Ťwiat┼éo jest bardzo wa┼╝ne, w kt├│rym istnieje mn├│stwo wspania┼éych zabytk├│w barokowych. Sp├│jrz na j─Özyk pisarzy latynoameryka┼äskich, kt├│rzy p┼éynnie przechodz─ů od opisu naturalistycznego do ┼Ťwiata wyobra┼║ni. To tak┼╝e m├│j ┼Ťwiat. Nie udaj─Ö kogo┼Ť, kim nie jestem. Nie potrafi┼ébym robi─ç innych zdj─Ö─ç…” – m├│wi┼é Salgado Krzysztofowi Mi─Ökusowi z magazynu “Pozytyw”.


Za co z ca┼éego serca dzi─Ökujemy Opatrzno┼Ťci.


(mj)


 


wersja do wydruku




POZOSTAúE:

Fotosy z ponad 100 najs┼éynniejszych polskich filmów zrealizowanych na przestrzeni stulecia przez m.in.:  Andrzeja Munka, Andrzeja Wajd─Ö, Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzego Kawalerowicza, Krzysztofa Kie┼Ťlowskiego i Jerzego Hoffmana mo┼╝na ogl─ůda─ç na plenerowej wystawie w Warszawie. Ekspozycja czynna na ul. Krakowskie Przedmie┼Ťcie do 17 lipca 2009.


9 listopada 2007, w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie otwierana jest wystawa – wydarzenie: „Sp├│jrz ku domowi / Looking homeward” Leonida Tiszkowa. Mo┼╝na j─ů ogl─ůda─ç do ko┼äca bie┼╝─ůcego roku. Ekspozycja prezentowana jest w ramach Sezonu Kultury Rosyjskiej w Polsce, organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP oraz Federaln─ů Agencj─Ö Kultury i Kinematografii FR. Organizatorzy: Instytut Adama Mickiewicza, Centrum Sztuki Wsp├│┼éczesnej Zamek Ujazdowski.

Trwa kolejna edycja Festiwalu Dni Afryki. Wci─ů┼╝ jeszcze mo┼╝na wzi─ů─ç udzia┼é w imprezach organizowanych przez Mi─Ödzywydzia┼éowe Ko┼éo Orientalistyczne Uniwersytetu Warszawskiego.


W dniach 6-12 marca br. odb─Ödzie si─Ö w Warszawie pierwszy Tydzie┼ä Korea┼äski, kt├│rego organizatorzy maj─ů nadziej─Ö przybli┼╝y─ç ┼Ťrodowisku studenckiemu i mieszka┼äcom stolicy histori─Ö i kultur─Ö tego egzotycznego kraju, jego obyczaj├│w, r├│┼╝norodnej religijno┼Ťci i pi─Ökna natury.

Pierwsza edycja konkursu Warszawska Jesie┼ä Fotograficzna, organizowanego przez Fundacj─Ö HOMO VIATOR we wsp├│┼épracy z redakcj─ů magazynu WiK i Biurem Promocji Miasta, a finansowanego przez Biuro Kultury Urz─Ödu Miasta st. Warszawy pod has┼éem „Portret Warszawy”, zosta┼éa rozstrzygni─Öta.

Przez niemal trzy miesi─ůce w Muzeum Narodowym w Krakowie (29 lipca – 23 pa┼║dziernika 2005) czynna b─Ödzie wystawa po┼Ťwi─Öcona Micha┼éowi Anio┼éowi. Zaprezentowanych zostanie sze┼Ť─ç oryginalnych rysunk├│w Buonarrotiego, kilka dzie┼é rze┼║biarskich (m.in. kopia pos─ůgu Moj┼╝esza) i malarskich, po┼Ťr├│d kt├│rych wyr├│┼╝niaj─ů si─Ö obrazy namalowane w Polsce w XVI wieku, powsta┼ée pod wp┼éywem tw├│rczo┼Ťci Micha┼éa Anio┼éa. Ca┼éo┼Ť─ç uzupe┼éni multimedialna prezentacja wybranych dzie┼é wielkiego artysty. Wystaw─Ö Honorowym Patronatem obj─Öli: Ksi─ůdz Kardyna┼é Franciszek Macharski, Metropolita Krakowski oraz Profesor Jacek Majchrowski – Prezydent Miasta Krakowa.

Od 7 wrze┼Ťnia w warszawskiej Yours Gallery kr├│lowa─ç b─Ödzie Elliot Erwitt, fascynuj─ůcy mistrz wsp├│┼éczesnej fotografii. Tym razem odwiedzaj─ůcy b─Öd─ů mogli obejrze─ç jego prace nale┼╝─ůce do dw├│ch cykli – Between the Sexes (Mi─Ödzy p┼éciami) oraz Beaches (Pla┼╝e).

W dniach 15.06-10.07.2005, w Warszawie, w Pałacu Kultury i Nauki - wystawa World Press Photo! W roku 2005, ten najbardziej znany i prestiżowy międzynarodowy konkurs profesjonalnej fotografii prasowej obchodzi 50-lecie istnienia.

Do 9 pa┼║dziernika 2005 r., w Pa┼ästwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie - „Talent, Pasja , Intuicja II” – retrospektywna wystawa polskiej sztuki nieprofesjonalnej. Druga edycja po dwudziestu latach. Wystawa zosta┼éa przygotowana przez Pa┼ästwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie i Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. Nawi─ůzuje do wcze┼Ťniejszej prezentacji tego typu tw├│rczo┼Ťci, jakie mia┼éy miejsce w 1965 r. ( wystawa „Inni” w warszawskiej Zach─Öcie) i w 1985 r. („Talent Pasja Intuicja” w Muzeum im Jacka Malczewskiego w Radomiu).

Dzi┼Ť, 9 maja, zaczyna si─Ö na Uniwersytecie Warszawskim kilkudniowy festiwal dla wszystkich pasjonat├│w tego, co egzotyczne.

11 maja w warszawskiej Yours Gallery startuje wystawa najnowszych prac Tomasza Gudzowatego – tym razem dokumentuj─ůcych ┼╝ycie Peruwia┼äczyk├│w. Prezentowane na ekspozycji 36 zdj─Ö─ç to wyb├│r z kolekcji powsta┼éej po dwukrotnym pobycie w Peru. Podczas pierwszej z nich autor przygl─ůda┼é si─Ö ┼Ťwi─Ötu Qoyllur R’iti – ceremoniom ┼é─ůcz─ůcym w specyficzny spos├│b praktyki kultowe spo┼éeczno┼Ťci andyjskich z tradycj─ů chrze┼Ťcija┼äsk─ů. Druga wyprawa do Peru zaowocowa┼éa obserwacjami i dokumentacj─ů codziennego ┼╝ycia Peruwia┼äczyk├│w, szczeg├│lnie ich pracy na tarasach solnych.

„Bia┼éko” to nowa galeria sztuki w Warszawie. Przedsi─Öwzi─Öcie to mo┼╝na bez dw├│ch zda┼ä nazwa─ç nowym pomys┼éem Waglewskich... Estetycznie akceptowanym, wr─Öcz sygnowanym przez znakomitego muzyka - Wojtka WW Waglewskiego i jego najbli┼╝sz─ů rodzin─Ö. Prowadzonym przez dwie Panie - ┼╝on─Ö Wojtka - Gra┼╝yn─Ö i dziewczyn─Ö Fisza (Bartka Waglewskiego) - Mart─Ö. „Bia┼éko” spe┼énia zadania charakterystyczne dla galerii komercyjnej – sprzedaje dzie┼éa sztuki. Mo┼╝na tu wi─Öc g┼é├│wnie podziwia─ç i kupowa─ç obrazy, oraz rzadkie wydawnictwa ksi─ů┼╝kowe. Jednak ta funkcja mie┼Ťci si─Ö w og├│lnej formule - upowszechniania i promocji polskiej sztuki wsp├│┼éczesnej.

Wystaw─Ö „Tadeusz Kantor. Interior Imaginacji” mo┼╝na ogl─ůda─ç w Galerii „Zach─Öta” w Warszawie od 16 kwietnia do 12 czerwca 2005. O Galerii i o tej wystawie rozmawiamy z Agnieszk─ů Morawi┼äsk─ů.

Agencja Kontakt - Grzegorz Furgo oraz Zarz─ůd Pa┼éacu Kultury i Nauki Sp. z o.o. w Warszawie przygotowali interaktywn─ů wystaw─Ö z Kopehnagi „M├ôZG”. Jest to nowoczesna i dynamiczna prezentacja najnowszych osi─ůgni─Ö─ç w dziedzinie bada┼ä nad ludzkim m├│zgiem, przeznaczona dla widz├│w w ka┼╝dym wieku. Wystawa powsta┼éa w Du┼äskim Centrum Naukowym Experimentarium jako element obchod├│w Roku M├│zgu. Wsp├│┼érealizatorem Wystawy jest Telekomunikacja Polska. Patronat honorowy nad wystaw─ů obj─ů┼é Premier Rzeczpospolitej Polskiej Marek Belka. "M├ôZG" do podziwiania na XXX pi─Ötrze PKiN oraz na parterze, w terminie od 21 stycznia do 4 sierpnia 2005.

Ju┼╝ wkr├│tce, 7 stycznia 2005 r., w Muzeum Ziemi Otwockiej im. M. E. Andriollego w Otwocku b─Ödzie mia┼é miejsce wernisa┼╝ fotografii autorstwa Tomasza Brzostka, operatora i fotografika. Prace te s─ů ┼Ťwiadectwem i dokumentacj─ů pami─Öci o ┼╝ydowskich mieszka┼äcach miasta i jego okolic, a powsta┼éy podczas ubieg┼éorocznego pleneru. Patronem honorowym wystawy zosta┼é Spo┼éeczny Komitet Pami─Öci ┼╗yd├│w Otwockich i Karczewskich. W┼Ťr├│d innych patron├│w znalaz┼éa si─Ö r├│wnie┼╝ redakcja magazynu PULS ┼ÜWIATA.

W dniu 3 grudnia 2004 na uroczystej gali w klubie Skarpa w Warszawie po raz siódmy wręczono statuetki Złotego Orła twórcom najlepszych polskich reklam ubiegłego roku.

W Centrum Sztuki Wsp├│┼éczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie - naturalne dope┼énienie projektu "Warszawa-Moskwa/Moskwa-Warszawa 1900-2000" przedstawianego w Zach─Öcie - wystawa "Za czerwonym horyzontem". Czynna do 23 stycznia 2005. Druga edycja tej┼╝e wystawy odb─Ödzie si─Ö w terminie marzec - maj 2005 roku w Narodowym Centrum Sztuki Wsp├│┼éczesnej w Moskwie. Organizatorami obu prezentacji s─ů: Centrum Sztuki Wsp├│┼éczesnej Zamek Ujazdowski (Warszawa) oraz Narodowe Centrum Sztuki Wsp├│┼éczesnej (Moskwa).

Od 20 listopada 2004 roku do 30 stycznia roku 2005, w "Zach─Öcie" Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, a od marca 2005 roku w Pa┼ästwowej Galerii Tretiakowskiej w Moskwie b─Ödzie prezentowana wystawa "WARSZAWA - MOSKWA / MOSKWA - WARSZAWA 1900-2000". ORGANIZATORAMI WYSTAW S─ä: Ministerstwo Kultury Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwo Kultury i ┼Ürodk├│w Masowego Przekazu Federacji Rosyjskiej, Federalna Agencja Kultury i Kinematografii, Centrum Mi─Ödzynarodowej Wsp├│┼épracy Kulturalnej „Instytut Adama Mickiewicza”, Pa┼ästwowe Centrum Muzealno-Wystawiennicze ROSIZO, "Zach─Öta" Narodowa Galeria Sztuki oraz Pa┼ästwowa Galeria Tretiakowska.

Wyj─ůtkowa wystawa - 50 zdj─Ö─ç, a obok nich 21 historii kobiet po mastektomii i rekonstrukcji piersi – ich postawa wobec choroby, odczucia, refleksje… Zdj─Öcia i historie pochodz─ů z Albumu „Reconstructing Aphrodite” wydanego w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku. Album jest wsp├│ln─ů prac─ů: fotograf Terry Lorant, dr Loren Eskanazi – chirurga plastycznego i Joanne Sonn – jednej z bohaterek zdj─Ö─ç. Wystaw─Ö „Odzyskana Kobieco┼Ť─ç” mo┼╝na ogl─ůda─ç od 21 pa┼║dziernika do 7 listopada, codziennie, w Galerii Lufcik – DAP, przy ul. Mazowieckiej 11a w Warszawie.

TYTU┼ü wystawy -"TRANSALPINUM". OD GIORGIONA I D├ťRERA DO TYCJANA I RUBENSA. DZIE┼üA MALARSTWA EUROPEJSKIEGO ZE ZBIOR├ôW KUNSTHISTORISCHES MUSEUM W WIEDNIU, MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE I MUZEUM NARODOWEGO W GDA┼âSKU wzi─ů┼é si─Ö od poj─Öcia "transalpinum". Jest to parafraza dawnego terminu, intencjonalnie rozumianego jako okre┼Ťlenie na "przekraczanie Alp" dokonywanego przez artyst├│w udaj─ůcych si─Ö zar├│wno z teren├│w p├│┼énocnej Europy do Italii, jak i w─Ödruj─ůcych z Italii na p├│┼énoc europejskiego kontynentu. Z czasem poj─Öcie "transalpinum" sta┼éo si─Ö przymiotnikiem okre┼Ťlaj─ůcym zjawiska rozci─ůgaj─ůce si─Ö na obszarze Alp lub przekraczaj─ůce tereny g├│r i rozci─ůgaj─ůce si─Ö we wszystkich kierunkach geograficznych. Wydarzenie! Na prezentacj─Ö pokazywan─ů w Muzeum Narodowym w Warszawie (17 wrze┼Ťnia - 10 grudnia 2004) i Muzeum Narodowym w Gda┼äsku (20 grudnia 2004 - 15 lutego 2005) sk┼éadaj─ů si─Ö 43 obrazy z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, 38 ze zbior├│w Muzeum Narodowego w Warszawie i 5 z kolekcji Muzeum Narodowego w Gda┼äsku wykraczaj─ůce znacznie poza granice - pa┼ästw i czasu...

Na lata 2003-2004 polskie Muzea Narodowe przygotowa┼éy wielki cykl wystaw retrospektywnych po┼Ťwi─Öconych tw├│rczo┼Ťci Wojtka Siudmaka. Cykl ten jest cz─Ö┼Ťci─ů szeregu wystaw mi─Ödzynarodowych, kt├│re prezentuj─ů trzydziestoletni dorobek tego tw├│rcy. Wystawa dotar┼éa wreszcie do Warszawy, do ┼üazienek Kr├│lewskich. Do ko┼äca pa┼║dziernika b.r., nale┼╝y j─ů zobaczy─ç w Starej Podchor─ů┼╝├│wce! Zawiera 100 prac - 65 obraz├│w i 35 rysunk├│w.

Europejskie Dni Dziedzictwa s─ů organizowane od 12 lat z inicjatywy Rady Europy i pod patronatem Unii Europejskiej, na wz├│r francuskich "Dni otwartych zabytk├│w". Polska po raz pierwszy zorganizowa┼éa "Takie Dni" w roku 1992. Ich koordynatorem jest Krajowy O┼Ťrodek Bada┼ä i Dokumentacji Zabytk├│w, a patronat honorowy nad obchodami obj─ů┼é w tym roku Minister Kultury RP, Waldemar D─ůbrowski. Dni Dziedzictwa potrwaj─ů od 3 wrze┼Ťnia do 2 pa┼║dziernika 2004.

W lipcu 2003 r., Prezydent M. St. Warszawy Lech Kaczy┼äski przyzna┼é teren dawnej elektrowni tramwajowej na ul. Przyokopowej 28 na Woli na siedzib─Ö Muzeum Powstania Warszawskiego oraz powo┼éa┼é Pe┼énomocnika ds. budowy Muzeum, Jana O┼édakowskiego. Uroczyste otwarcie Muzeum - w 60. rocznic─Ö wybuchu Powstania - nast─ůpi ju┼╝ 1 sierpnia 2004 r.!

MI─śDZYNARODOWE BIENNALE PLAKATU w Warszawie jest najstarsz─ů imprez─ů tego typu w ┼Ťwiecie. Na tegoroczn─ů edycj─Ö nades┼éano prawie 2500 plakat├│w autorstwa 762 artyst├│w z 47 kraj├│w. Komisja kwalifikacyjna na wystaw─Ö konkursow─ů wybra┼éa 454 plakat├│w. Mo┼╝emy je podziwia─ç w Muzeum Plakatu w Warszawie.






AktualnoÂci:
Japońskie fascynacje...
Koreańska awangarda ...
Akustyczna Marika...
Wszystkie wojny fotor...
Naga prawda o pilotac...

Kapela ze Wsi Warszawa

Kimar Studio

wypady.pl

Subnet Internet (C)2003