www.puls-swiata.subnet.pl
|
[ RELIGIA ] Bruno Ballardini „Jezus i biel stanie si臋 jeszcze bielsza”, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008
Por贸wnanie wsp贸艂czesnych metod marketingowych do praktyk Ko艣cio艂a katolickiego – od pierwszych wiek贸w istnienia chrze艣cija艅stwa po dzi艣 dzie艅.
Product, price, place, promotion; benchmarking, merchandising, media planning – to wszystko terminy z dziedziny marketingu, nieodzowne dla jakiejkolwiek profesjonalnej kampanii reklamowej wsp贸艂czesnego produktu. Jak dowodzi Ballardini, poza przedsi臋biorcami te same metody stosuje od wiek贸w Ko艣ci贸艂 katolicki. U zarania chrze艣cija艅stwa stosowano je zreszt膮 naturalnie i nie艣wiadomie, dzi艣 – z pe艂n膮 premedytacj膮.
Wyk艂ad autora rozwija si臋 dwutorowo: z jednej strony opisuje on rozw贸j bada艅 marketingowych i ich ekspansj臋 w 艣wiecie handlu, z drugiej za艣 – rozw贸j religii chrze艣cija艅skiej i uderzaj膮ce podobie艅stwa mi臋dzy nimi. Pierwszym product managerem by艂 艣w. Pawe艂 z Tarsu – pisze Ballardini. I poniek膮d ma racj臋.
Do praktyk marketingowych nale偶a艂o wi臋c powi膮zanie Nowego Testamentu ze Starym, uatrakcyjnianie przekazu chrze艣cija艅stwa i budowanie „wizerunku” Boga, na tyle przekonuj膮cego, by poganie zechcieli odrzuci膰 starych bog贸w na rzecz nowej wiary. W tej globalnej wierze wa偶ne staj膮 si臋 has艂a-klucze (np. S艂owo, Duch), gad偶ety (cho膰by 艣wieczki, o艂tarze, obrazy), rytua艂y, d偶ingle (艣piewy ko艣cielne). W dalszej cz臋艣ci wywodu znajdziemy te偶 smakowite por贸wnanie Opus Dei do swoistego „centrum jako艣ci” Ko艣cio艂a, analiz臋 „technik marketingowych” stosowanych przez Watykan w czasie pontyfikatu Benedykta XVI i w epoce jego poprzednika, Jana Paw艂a II – i dziesi膮tki innych, r贸wnie kontrowersyjnych, stwierdze艅.
Ta ksi膮偶ka to oczywi艣cie swoista intelektualna prowokacja, ciekawostka. Oczywi艣cie, erudycja autora i jego wiedza o historii Ko艣cio艂a – oraz teorii marketingu – robi膮 wra偶enie, tym niemniej intencj膮 autora by艂o jedynie zestawienie pewnych naturalnych podobie艅stw i pokazanie czytelnikom, 偶e niemal偶e wszystko wok贸艂 nas jest marketingiem. Ballardini, znany we W艂oszech jako eseista, teoretyk komunikacji i wyk艂adowca uniwersytecki, w ten spos贸b raczej 膰wiczy nas i siebie w intelektualnych uk艂adankach.
„Jezus i biel stanie si臋 jeszcze bielsza” to nieozobowi膮zuj膮ca, cho膰 ca艂kiem powa偶na pozycja. Na d艂ugi, spokojny urlop.
(mj)