Puls ¦wiata Logo
  www.puls-swiata.subnet.pl
[ CYWILIZACJA ] George Ritzer „Magiczny Å›wiat konsumpcji”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, wydanie II, Warszawa 2009
W tej książce autor „Makdonaldyzacji spoÅ‚eczeÅ„stwa” diagnozuje wspóÅ‚czesne modele konsumpcji, uzupeÅ‚niajÄ…c swoje wczeÅ›niejsze spostrzeżenia. Kolejny – peÅ‚en werwy – wykÅ‚ad o przemianach zachodzÄ…cych we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie zachodnim.

Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, żyjemy w Å›wiecie konsumpcji – takim, który wypracowaÅ‚ sobie zupeÅ‚nie nowe struktury spoÅ‚eczne i kulturowe. StworzyÅ‚ choćby nowe Å›wiÄ…tynie – od barów fast food, przez centra handlowe i dyskonty, po luksusowe statki wycieczkowe – i wszystko, co markowe (jak choćby prywatne sieciowe przychodnie) i „mega” (Ritzer zalicza do tej kategorii nawet np. megakoÅ›cioÅ‚y, które powstajÄ… w ostatnich latach na caÅ‚ym Å›wiecie). Na dodatek, technologia, w tym internet, powszechna dostÄ™pność dóbr, wszechobecna agresywna promocja oraz szereg innych czynników sprawiajÄ…, że dziÅ› spoÅ‚eczeÅ„stwa zachodnie konsumujÄ… na potÄ™gÄ™.

Autor analizuje wszystkie te czynniki oraz wyÅ‚aniajÄ…cy siÄ™ z nich obraz wspóÅ‚czesnoÅ›ci, używajÄ…c m.in. odniesieÅ„ do teorii Karola Marksa, Maxa Webera czy Jeana Baudrillarda. SiÄ™ga po koncepcje teologiczne, pokazuje zarówno racjonalność, jak i irracjonalność decyzji klienteli supermarketów. Nie szczÄ™dzi sÅ‚ów krytyki wspóÅ‚czesnym koncernom – nakrÄ™cajÄ…cym usilnie, wszelkimi metodami, konsumpcjÄ™ (również poprzez antycypowane przyszÅ‚e dochody, co skÄ…dinÄ…d przyczyniÅ‚o siÄ™ do nadmuchiwania i późniejszego pÄ™kania przeróżnych baniek – od internetowej po baÅ„kÄ™ na rynku nieruchomoÅ›ci, jaka staÅ‚a siÄ™ praprzyczynÄ… kryzysu gospodarczego lat 2008-2009). Ujawnia caÅ‚y wachlarz sposobów manipulacji, do jakich uciekajÄ… siÄ™ globalne firmy, by przyciÄ…gnąć klienta – od sztucznie nadmuchiwanej spektakularnoÅ›ci ich dziaÅ‚aÅ„, po tworzenie pozornej „wspólnoty” wiernych „wyznawców” danej marki. NiebagatelnÄ… rolÄ™ odgrywa tu również czynnik „oryginalnoÅ›ci” – zarówno jako „bycia” oryginalnym konsumentem „wyjÄ…tkowej” marki, jak i użytkowania oryginalnych produktów – a nie np. podróbek czy stylizacji.

Obraz spoÅ‚eczeÅ„stw wyÅ‚aniajÄ…cy siÄ™ z kart „Magicznego Å›wiata...” nie jest nazbyt wesoÅ‚y. WyglÄ…da na to, że zaczynamy żyć w Å›wiecie, w którym trwa nieustanna pogoÅ„ za markowymi przedmiotami, za iluzjÄ… trwaÅ‚ej jakoÅ›ci, bÄ™dÄ…cÄ… w istocie tylko przetaczaniem siÄ™ kolejnych mód, bez poczucia upÅ‚ywajÄ…cego czasu, wydawanych pieniÄ™dzy i trwonionej energii. Efektem jest narastajÄ…ce rozczarowanie – gdyż pragnienia wywoÅ‚ywanego przez wspóÅ‚czesnÄ… wszechogarniajÄ…cÄ… PromocjÄ™, nie da siÄ™ trwale zaspokoić...

Wnioski Ritzera dziÅ› nie brzmiÄ… już tak oryginalnie, jak w 2001 roku, gdy książka ta po raz pierwszy trafiÅ‚a do rÄ…k czytelników. Jednak z perspektywy czasu można powiedzieć, że zawarte w niej konkluzje – wyjÄ…wszy jakÄ…kolwiek radÄ™, co zrobić, by wyjść z zaklÄ™tego krÄ™gu konsumpcji, której to rady po prostu w pracy amerykaÅ„skiego socjologa nie znajdziemy – w peÅ‚ni siÄ™ potwierdziÅ‚y.

„Magiczny Å›wiat konsumpcji” w wielu momentach może nam przypomnieć poprzedniÄ… pracÄ™ Ritzera – „MakdonaldyzacjÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa”. Jednak ta książka zostaÅ‚a potraktowana w znacznie bardziej akademicki, usystematyzowany sposób. JeÅ›li „Makdonaldyzacja...” jest manifestem skierowanym do jak najszerszej grupy odbiorców, tak „Magiczny Å›wiat...” wydaje siÄ™ być pozycjÄ… skierowanÄ… przede wszystkim do innych socjologów. Nie brak tu anegdot, barwnych przykÅ‚adów i ciÄ™tych podsumowaÅ„, z jakich Ritzer sÅ‚ynie. SÄ… one jednak przeplecione ze znacznie poważniejszymi rozważaniami, otwarcie zaczerpniÄ™tymi z warsztatu naukowca. Dlatego warto jÄ… polecić przede wszystkim osobom pasjonujÄ…cym siÄ™ socjologiÄ… jako naukÄ…. Wszystkich innych należy najpierw odesÅ‚ać do poprzedniej pracy Ritzera.

(mj)