www.puls-swiata.subnet.pl
|
[ CYWILIZACJA – RELIGIA ] Benedykt XVI (jako kard. Joseph Ratzinger) „Wiara – prawda – tolerancja. Chrze艣cija艅stwo a religie 艣wiata”; Wydawnictwo Jedno艣膰 & Wydawnictwo Herder, Kielce 2005
Wydana w 2003 r. praca papie偶a Benedykta XVI po艣wi臋cona relacjom mi臋dzy religiami i percepcji najwa偶niejszych warto艣ci w kontek艣cie dialogu ekumenicznego.
Obszerna praca zawieraj膮ca przemy艣lenia kardyna艂a Josepha Ratzingera na temat r贸偶nych p艂aszczyzn porozumienia mi臋dzy religijnego. Punktem jej wyj艣cia jest konstatacja, 偶e w dzisiejszych czasach „spotkania” r贸偶nych religii i kultur dalece wysz艂y poza dyskurs teologiczny. Autor postanowi艂 wi臋c przeanalizowa膰 stanowiska r贸偶nych wyzna艅 wobec najwa偶niejszych warto艣ci, decyduj膮cych o jako艣ci tego dialogu: wiary, tolerancji, wolno艣ci i prawdy.
To przede wszystkim rozwa偶ania teoretyczne. Kard. Ratzinger wychodzi od umiejscowienia chrze艣cija艅stwa w historii religii, pokazania jej szczeg贸lnego monoteistycznego wymiaru i nakre艣lenia struktury najwi臋kszych i najwa偶niejszych doktryn religijnych. Potem analizuje rol臋 i wp艂yw kultury na religie w dzisiejszym, stechnicyzowanym 艣wiecie, co jest wst臋pem do rozmy艣la艅 o „europejsko艣ci” chrze艣cija艅stwa, wp艂ywie cywilizacji greckiej na jego doktryn臋 oraz o rozmaitych przedsi臋wzi臋ciach „mi臋dzyreligijnych”.
Druga cz臋艣膰 ksi膮偶ki koncentruje si臋 na poj臋ciu „Prawdy”. Ju偶 w pierwszym rozdziale wyszczeg贸lnione zosta艂y najwa偶niejsze problemy Ko艣cio艂a powsta艂e w latach 90. – kryzys teologii wyzwolenia, wp艂yw relatywizmu na chrze艣cijan, zainteresowanie Zachodu religiami Azji i filozofi膮 New Age. Kolejny rozdzia艂 zape艂niaj膮 rozwa偶ania na temat „prawdziwo艣ci” chrze艣cija艅stwa, czyli znana sk膮din膮d teoria „jedynej drogi do zbawienia”. T臋 cz臋艣膰 pracy zamyka analiza znacze艅 encykliki Fides et ratio. W ostatniej, stosunkowo kr贸tkiej, cz臋艣ci znajdziemy z kolei esej na temat wolno艣ci i tolerancji.
Ksi膮偶k臋 uzupe艂niaj膮 indeksy – termin贸w, tekst贸w biblijnych i nazwisk.
„Wiara – prawda – tolerancja...” to wyk艂adnia my艣li „偶elaznego kardyna艂a”, jak w starych czasach nazywano papie偶a Benedykta XVI. W dobitny spos贸b zarysowane s膮 tu g艂贸wne problemy, kt贸rym musi on dzi艣 sprosta膰 jako papie偶 – kryzys chrze艣cija艅stwa w Europie, „cichy konflikt” mi臋dzy wiar膮 a rozumem, religi膮 a relatywizmem, moda na orientalne religie...
Kr膮g czytelnik贸w tej ksi臋gi b臋dzie z pewno艣ci膮 w膮ski – nie艂atwa to lektura, cho膰 dowodzi elokwencji autora. Jednak dla wszystkich zainteresowanych chrze艣cija艅stwem i dialogiem mi臋dzyreligijnym b臋dzie to lektura obowi膮zkowa – dzi艣 znacznie bardziej ni偶 w czasie, gdy praca ta ujrza艂a po raz pierwszy 艣wiat艂o dzienne...
(mj)